ANTON VAN DER GULIK
TRIBAL ART
ANTON VAN DER GULIK
TRIBAL ART
HOE TE KIJKEN NAAR TRIBALE KUNST
De beeldende kunst van Afrika, Zuid-Oost Azië en Oceanië kan, vanwege z’n vaak krachtige uitstraling en de vakkundigheid waarmee het gemaakt is, vrij makkelijk worden beoordeeld. De boodschap die ligt opgesloten in het gebruik van materiaal, vorm en stijl leidt naar een esthetisch geheel dat kenmerkend is voor de volkeren in de genoemde gebieden en als zodanig het belang van deze kunstobjecten openbaart/onthult. Om tot een beter inzicht te komen van hetgeen deze gebieden aan fascinerende kunst hebben voortgebracht is het verstandig om met het onderstaande rekening te houden.
Vernieuwing en ervaring
De kunstenaars werken met verschillende materialen en verwerken steeds nieuwe onderwerpen en motieven in hun uitingen. Sommigen van hen werken binnen visuele uitdrukkingsvormen die steeds weer herhaald worden maar toch ruimte open laten voor vernieuwing en creativiteit.
Verhoudingen
Binnen de meeste tribale kunst berusten de verhoudingen eerder op hun conceptuele betekenis dan op de fysieke maat. Het hoofd van een menselijke sculptuur bijvoorbeeld wordt vaak weergegeven ter grootte van een kwart van het geheel omdat in veel gemeenschappen het hoofd als de zetel van iemands lotsbestemming wordt beschouwd. Dit zorgt er ook voor dat er meer ruimte beschikbaar is voor belangrijke, cultureel bepalende details, die worden verduidelijkt door gelaatsuitdrukking, haarstijl, sieraden of scarificaties. In een groep figuren zijn de grootste doorgaans de belangrijkste.
Gebaren en uitdrukkingen
De houding of de gezichtsuitdrukking van een gebeeldhouwd figuur zijn vaak aanwijzingen voor de betekenis en het belang er van. Handen die op de buik rusten, kunnen wijzen op het vermogen om kinderen voort te brengen. Neergeslagen ogen kunnen waardigheid en zelfvertrouwen en introspectie uitdrukken, en aandacht voor een wereld die buiten de eigen wereld ligt, terwijl vlammende ogen en een geopende mond kracht, agressie of het oproepen tot actie kunnen uitstralen.
Materialen
Ivoor, goud, zilver, koperlegeringen (zoals messing en brons), koraal, amber en glazen kralen zijn internationaal erkende handelswaren. Hun aanwezigheid suggereert rijkdom en zij komen regelmatig voor op koninklijke en macht symboliserende voorwerpen. Materialen als ijzererts en klei, die door uitsmelten en verhitten kunnen worden omgevormd worden naast praktische en huishoudelijke doeleinden ook gebruikt in een gewijde en rituele context waardoor recht gedaan wordt aan de karakter verandering van deze materialen.
Oppervlak
Het oppervlak van een kunstvoorwerp kan glad zijn geworden doordat het vaak is aangeraakt of ruw aanvoelen door sporen van gereedschap, verf of andere toegevoegde materialen. Een kleverig uitziend object kan bedekt zijn door het brengen van offers op een gewijde plek, het oppervlak duidt dan op ritueel gebruik. Objecten die dicht bedekt zijn met hoorn, stekels van een stekelvarken, modder en andere materialen kunnen krachten uit de wildernis vertegenwoordigen. Daartegenover kan een figuur met een serene uitstraling voorzien van een glanzend oppervlak iemand die elegant, beschaafd en ontwikkeld is, voorstellen.
Kleur en patroon
Kleuren staan vaak voor belangrijke boodschappen, maar ga er nooit vanuit dat een bepaalde kleur voor ieder volk hetzelfde betekent. Patronen, die ook voor ieder volk verschillend kunnen zijn, bieden inzicht in de individuele levenswijze en de specifieke, cultuurbepaalde esthetiek.
Vorm en betekenis
Door hun grootte en compositie verschaffen kunstobjecten informatie met betrekking tot geloof, politiek, dagelijks leven, geslacht, mode en een groot aantal andere onderwerpen. Soms worden deze boodschappen uitgebeeld of verhaald door middel van schilderingen, foto’s en sculpturen.
Ruimtelijke verhoudingen
Hoe verhoudt een kunstwerk zich tot zijn omgeving. Was het bedoeld als zelfstandig object of was het een onderdeel van iets anders, bijvoorbeeld als onderdeel van een paleis of heiligdom. Gebeeldhouwde houten ramen en deurdoorgangen zijn op zich heel mooi, maar stel je eens voor hoe zij ooit op elkaar hebben ingewerkt met grotere bouwwerken of met mensen die er gebruik van maakten. Denk ook nog eens na over hoe een kunstenaar tweedimensionale composities zoals een schildering gebruikte om een driedimensionale vorm weer te geven.
ONDERHOUD
Zet tribale kunstobjecten nooit in de was. Ze dienen hun eigen patine te behouden.
Of u nu een ervaren verzamelaar bent of dat u onlangs uw eerste object heeft gekocht het is voor iedereen van belang om te weten hoe men het best kunstvoorwerpen kan verzorgen opdat ze voor de toekomst goed bewaard blijven. Er zijn veel mogelijkheden om de levensduur van kunst te verlengen. Deze omvatten de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden en het zorgvuldig nadenken over het plaatsen van de voorwerpen. Hieronder enige raadgevingen over hoe kunst het beste kan worden onderhouden.
Sla kunst nooit op in vochtige ruimtes.
Het mag voor de hand liggen, maar veel mensen beseffen niet hoe gevaarlijk vocht is voor kunstvoorwerpen en in het bijzonder voor be- en geschilderde objecten. Vocht wordt door kunst opgenomen, waardoor de verf kan gaan doorlopen en het geheel kan aantasten. Herhaald bloot stellen aan vochtigheid kan na verloop van tijd ook zorgen voor schimmel en dit effect is onomkeerbaar. De meest voorkomende vochtige ruimtes in huis zijn badkamers en keukens. De beste plaats om kunst te plaatsen is in goed geventileerde ruimtes met voldoende frisse lucht. Als alternatief kan een luchtontvochtiger gebruikt worden om de effecten van de eventuele waterdamp te minimaliseren.
Gebruik geen meubelwas op houten kunstvoorwerpen
Gebruik nooit meubelwas bij het poetsen van houten kunstobjecten. De meeste kunst heeft een tere patina of deklaag waardoor het een bepaalde uitstraling krijgt, de werking van de was kan deze teniet doen. Als het hout geen beschermlaag heeft, moet men nog voorzichtiger zijn, onbehandeld hout neemt heel snel was of vloeistof op waardoor het voorwerp een geheel andere aanblik krijgt. De beste manier om houten objecten schoon te maken is het regelmatig, twee à drie keer per week, afstoffen. Dit zorgt er voor dat er zich geen laag stof of vuil gaat vastzetten waardoor in de toekomst grotere problemen worden voorkomen. Nooit mogen vloeistoffen of schoonmaakmiddelen in contact komen met hout. Als u ooit een oud houten object heeft waarvan u denkt dat het gereinigd moet worden om de oorspronkelijke uitstraling terug te krijgen doet u er het beste aan om een deskundige te raadplegen.
Houd houten voorwerpen altijd uit direct zonlicht
Een van de meest schadelijke zaken waaraan kunst kan worden bloot gesteld is direct zonlicht of het langdurig verlichten door middel van lampen en spots. Na verloop van tijd zal het (zon-) licht het object laten verbleken en doen barsten, zaken die onomkeerbaar zijn. Ultraviolet licht is het schadelijkst voor schilderwerk en zorgt er voor dat de kleur zeer snel vervaagt en tast het ook de kracht van het pigment zelf aan. De beste manier om schadelijke effecten van licht te voorkomen, is het in de gaten houden en controleren van de lichtniveaus in de kamer. Een van de makkelijkste manieren om dit te doen is het installeren van *zonneblinden. Deze hoeft in het geheel niet lelijk te zijn en bovendien kan er dan gekozen worden om deze geheel of gedeeltelijk te sluiten, afhankelijk van het momenten het lichtniveau buiten.
Wees voorzichtig met het opslaan van kunstvoorwerpen
Als u mocht besluiten om kunstvoorwerpen op te slaan, denk dan goed na over de gang van zaken. Sla uw kunst nooit op in een souterrain, kelder of zolder, omdat deze plekken vaak erg vochtig kunnen zijn en onderhevig kunnen zijn aan grote temperatuurschommelingen. Opslagruimtes buiten als schuurtjes en dergelijke zijn ook helemaal verkeerd, niet alleen vanwege de vochtigheid maar ook vanwege de mogelijke dreiging van ongedierte.
Het beste is om voorwerpen op te bergen in het eigen huis in een niet gebruikte kamer of kast. Wikkel de objecten in een zachte gladde deken en zet alles altijd rechtop. Als er meerdere voorwerpen moeten worden opgeborgen, verpak ze dan apart en gebruik daarvoor zuurvrij papier of karton.
Door deze adviezen op te volgen draagt u er aan bij dat uw kunstvoorwerpen vele jaren in goede staat blijven verkeren. Mocht het nodig zijn en u verplaatst uw objecten, u past uw schoonmaak werkzaamheden aan en u plaatst zonnewering dan blijven uw kunstvoorwerpen voor de komende generaties in optimale staat.
AUTHENTICITEIT
Beeldhouwer, Luba, Congo
1 – Objecten die door een volk voor het gebruik binnen de eigen samenleving gemaakt zijn en daar ook gebruikt worden.
2 – Objecten die niet alleen door een volk gemaakt zijn voor het gebruik binnen de eigen samenleving, maar ook voor gebruik door andere volkeren.
3 – Objecten die op traditionele wijze van de samenleving zijn gemaakt in opdracht van andere volkeren.
4 – Objecten die op traditionele wijze van de samenleving zijn gemaakt voor de verkoop aan toeristen
5 – Objecten die door een volk als imitatie van belangrijke authentieke objecten en op traditionele wijze zijn gemaakt voor de toeristen.
6 – Objecten die op verschillende plekken gemaakt worden op basis van belangrijke originele objecten met de bedoeling ze als authentiek te verkopen.
DE MEEST VOORKOMENDE VOLKEREN
De meest voorkomende volkeren met de landen waarin ze wonen in Afrika, Zuidoost-Azië en Oceanië
Sub-Sahara Afrika bestaat uit Noord-Afrika, West-Afrika, Zuidelijk Afrika, Centraal-Afrika en Oost-Afrika. Noord-Afrika met Soedan. West-Afrika met Benin, Burkina Faso, Gambia, Ghana, Guinee, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Liberia, Mali, Mauritanië, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone en Togo. Zuidelijk Afrika met Botswana, Lesotho, Namibië, Swaziland en Zuid-Afrika. Centraal-Afrika met Angola, Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo-Brazzaville, Democratische Republiek Congo, Equatoriaal-Guinea, Gabon, Kameroen en Tsjaad, Oost-Afrika met Burundi, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Kenia, Madagaskar, Malawi, Mozambique, Oeganda, Rwanda, Somalië, Tanzania, zambia, Zimbabwe en Zuid-Soedan.
Zie: Afrika staatkundige kaart 627 = www.kaartenenatlassen.nl
Zuidoost-Azië bestaat uit het vasteland van Indochina met Vietnam, Laos en Cambodja, Thailand, Taiwan,en Birma (Myanmar), het Maleisisch Schiereiland en de eilanden van de Soenda-eilanden en de Filipijnen. De eilanden van de Grote Soenda-eilanden zijn: Borneo, Java, Celebes (Sulawesi) en Sumatra en van de Kleine Soenda eilanden zijn: Adonara, Alor, Bali, Barat Daya-eilanden, Flores, Komodo, Lombok, Roti, Savoe, Solor, Soemba, Soembawa en Tanimbar-eilanden.
Oceanië bestaat uit Amerikaans Samoa, Australië inclusief Tasmanië, Cookeilanden, Fiji, Frans-Polynesië bestaande uit Bora Bora, Moorea en Tahiti, Guam, Hawaï, Kiribati, Marshalleilanden, Micronesië, Molukken, Nauru, Nieuw-Caledonie, Nieuw-Zeeland, Niue, Noordelijke Marianen, Norfolk, Oost-Timor, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, Pitcairneilanden, Salomonseilanden, Samoa, Tokelau-eilanden, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis en Futuna.
Zie: Kaart van Oceanië staatkundig 1284 = www.kaartenatlassen.nl
Abron – Ivoorkust
Afar – Ethiopië en Eritrea
Akan – Ivoorkust en Ghana
Akye – Ivoorkust
Ambete / Mbete – Democratische Republiek Congo en Gabon
Anyi – Ivoorkust en Ghana
Ashanti – Ghana
Attie – Ivoorkust
Azande / Zande – Democratische Republiek Congo, Soedan en Centraal Afrikaanse Republiek
Baga – Guinee
Bamana / Bambara – Mali, Guinee, Burkina Faso en Senegal
Bambara / Bamana – Mali, Guinee, Burkina Faso en Senegal
Bamileke – Kameroen
Bamum – Kameroen
Bangwa – Kameroen /
Bassa – Kameroen en Liberia
Baule / Baoulé – Ivoorkust
Beembe / Bembe – Democratische Republiek Congo en Tanzania
Bembe / Beembe – Democratische Republiek Congo en Tanzania
Benin – Benin
Bété – Ivoorkust
Bidyogo / Bijago – Guinee
Bijago / Bidyogo – Guinee
Binji – Democratische Republiek Congo
Biombo – Democratische Republiek Congo
Boa / Bua /Bwa – Democratische Republiek Congo
Bobo – Burkina Faso / Burkina Faso
Bua / Bwa / Boa – Democratische Republiek Congo
Bushongo / Kuba- Democratische Republiek Congo
Bwa / Bua / Boa – Democratische Republiek Congo
Chamba – Nigeria en Kameroen
Chokwe / Tsokwe – Angola en Democratische Republiek Congo
Dan – Ivoorkust en Liberia
Djimini – Ivoorkust
Dogon – Mali
Ejaghem / Ekoi – Kameroen en Nigeria
Eket – Nigeria
Ekoi / Ejagham – Kameroen en Nigeria
Ewe – Togo en Ghana
Fang – Gabon, Kameroen en Guinee
Fante – Ghana en Ivoorkust
Fon – Benin en Nigeria
Grebo – Liberia en Ivoorkust
Guere – Liberia
Guro – Ivoorkust
Hausa – Kameroen, Ivoorkust en Nigeria
Hemba – Democratische Republiek Congo
Ibibio – Nigeria
Ibo / Igbo – Nigeria
Idoma – Nigeria
Igala – Nigeria
Igbo / Ibo – Nigeria
Ituri – Democratische Republiek Congo
Jimini – Ivoorkust
Jukun – Nigeria
Kirdi – Kameroen
Kissi – Guinee, Liberia en Sierra Leone
Kongo – Democratische Republiek Congo
Kota – Gabon
Kuba / Bushongo- Democratische Republiek Congo
Kulango – Ivoorkust
Kusu – Democratische Republiek Congo
Kwele – Kameroen
Kwere – Tanzania
Lega – Democratische Republiek Congo
Ligbi – Ivoorkust
Lobi – Ivoorkust en Burkina Faso
Loma / Toma – Liberia en Guinee
Lualwa – Democratische Republiek Congo
Luba – Democratische Republiek Congo
Lulua – Democratische Republiek Congo
Makonde – Tanzania en Mozambique
Mambila – Kameroen
Mangbetu – Democratische Republiek Congo
Mano – Liberia
Mbete / Ambete – Democratische Republiek Congo en Gabon
Mbole – Democratische Republiek Congo
Mende – Sierra Leone
Moba – Togo
Montol – Nigeria
Mossi – Burkina Faso
Mumuye – Nigeria
Namchi / Namji – Kameroen
Namji / Namchi – Kameroen
Ndengese – Democratische Republiek Congo
Ngbandi – Democratische Republiek Congo en Centraal Afrikaanse Republiek
Ngbaka – Democratische Republiek Congo
Nok – Nigeria
Ogoni – Nigeria
Oron – Nigeria
Ovimbundu – Angola
Owo – Nigeria
Pende – Democratische Republiek Congo
Punu – Gabon
Salampasu – Democratische Republiek Congo en Angola
Sapi – Sierra Leone
Senufo – Ivoorkust
Songye – Democratische Republiek Congo
Suku – Democratische Republiek Congo
Sukuma – Tanzania
Tabwa – Democratische Republiek Congo
Teke – Democratische Republiek Congo
Tikar – Kameroen
Tiv – Kameroen
Toma / Loma – Liberia en Guinee
Tsokwe / Chokwe – Angola en Democratische Republiek Congo
Urhubo – Nigeria
Vuvi – Gabon
Wè / Wobe – Ivoorkust en Liberia
Wobe / Wè– Ivoorkust en Liberia
Woyo – Democratische Republiek Congo en Angola
Yaka – Democratische Republiek Congo
Yombe – Democratische Republiek Congo
Yoruba – Ivoorkust en Nigeria
Zande / Azande – Democratische Republiek Congo, Soedan en Centraal Afrikaanse Republiek
Zaramo – Tanzania
Zoeloe – Zuid-Afrika
Batak – Sumatra
Bontoc, – Luzon (Filipijnen)
Budai Paiwan – Taiwan
Bugi – Celebes (Sulawesi)
Dajak /Dayak – Kalimantan (Borneo)
Ibaloi – Luzon (Filipijnen)
Iban – Borneo
Ifugao – Luzon (Filipijnen)
Igorot (Bontoc, Ibaloi, Ifugao en Kalinga) – Luzon (Filipijnen)
Jarai / Jörai – Vietnam
Jörai / Jarai– Vietnam
Kalinga – Luzon (Filipijnen)
Karen (Padaung) – Thailand, Myanmar en Laos
Karo-Batak – Sumatra
Maluku – Molukken, Leti, Lakor, Babar, Tanimbar, Kaï en Aru (Zuid-Molukken)
Mamasa Toraja – Celebes (Sulawesi)
Moï – Vietnam
Naga – Assam
Nage – Flores
Ngada – Flores
Nias – Nias, Mentawaï en Enggano
Nusa-Tenggara – Kleine Soenda eilanden
Sa’dan Toraja – Celebes (Sulawesi)
Shan – Birma (Myanmar)
Toalans – Sulawesi
Toba-Batak – Sumatra
Toradja / Toraja – Celebes (Zuid-Sulawesi)
Aboriginals – Australië
Antoni – Timor
Asmat gebied /Asmat area – Nieuw Guinea
Geelvinckbaai gebied / Geelvinckbaai area – Nieuw Guinea
Humboldtbaai gebied / Humboldtbaai area – Nieuw Guinea
Huon gebied / Huon area – Nieuw Guinea
Lake Sentani gebied / Lake Sentani area – Nieuw Guinea
Maori’s – Nieuw-Zeeland
Massim gebied / Massim area – Nieuw Guinea
Ramu gebied / Ramu area – Nieuw Guinea
Sepik gebied / Sepik area – Nieuw-Guinea
Tami gebied / Tami area – Nieuw Guinea